Ensikatsaus Shanghain ulkopuolelle - Hangzhou

Kevät on saapunut Shanghaihin! Viikonlopuksi oli luvattu hyvää säätä, joten päätimme lähteä päiväreissulle Hangzhouhun. Pääsimme kokeilemaan ensimmäistä kertaa luotijunaa, jolla pääsimme 177 kilometrin päässä sijaitsevaan kaupunkiin tunnissa. Junamatka oli todella viihtyisä – VR ei vedä vertoja kiinalaisen luotijunan 2. luokan siisteihin ja tilaviin paikkoihin.

Hangzhou on tunnettu UNESCO:n maailmanperintökohteeksi nimetystä West Lake-järvestä ja sitä ympäröivästä kauniista vuoristosta. Kiinassa tunnettu Longjing-tee tulee Hangzhousta, ja järveä ympäröivät vuoret ovatkin täynnä teeviljelmiä.

Saavuttuamme Hangzhouhun menimme metrolla West Laken lähelle etsimään ruokapaikkaa ja varaamaan hotellia. Monet muut olivat jäämässä yöksi ja paluulippumme oli todella halpa, joten päätimme myös yöpyä Hangzhoussa. Varasimme hotellin ctrip-sovelluksella ja menimme viemään tavaramme hotellille. Reissu alkoi heti tuntua enemmän lomamatkalta, kun sai levähtää hetken hotellihuoneessa.

Hotellilta oli alle 2 kilometrin matka järvelle, joten kävelimme katsomaan auringonlaskua. Noh, pilvien takia auringonlaskua ei juurikaan näkynyt, mutta hyvässä seurassa ja kauniissa maisemissa ilta oli todella viihtyisä. Järven ranta oli kiinalaiseen tapaan hyvin ruuhkainen, mutta en olisi odottanutkaan muuta aurinkoiselta lauantai-illalta. Kävelykatu oli ihmisistä huolimatta viihtyisä, kun kenelläkään muulla ei ollut kiire – kaikki muutkin olivat nauttimassa rauhallisesta illasta. Pääsimme sattumalta näkemään myös suihkulähdeshow’n, joka kruunasi päivän.

Seuraavana aamuna lähdimme kohti järveä ympäröivää vuoristoa. Emme tienneet kävelyreiteistä juuri mitään, mutta saimme toiselta vaihtarilta osoitteen, jonka voi antaa taksikuskille. Noin 30 min matkan jälkeen pääsimme perille, ja löysimme Bamboo Lined Path-nimisen kävelyreitin. Nimi olikin hyvin osuva, sillä pian löysimme itsemme kauniista bambumetsästä.

Matkan varrelta löytyi lukuisia treeniohjeita

Ensimmäisen puolen tunnin jälkeen alkoi varsinainen nousu n. 300 metrin korkeuteen vuoren huipulle. Rappusia tuntui olevan loputtomasti, enkä sen porrastreenin keskellä osannut sanoa, kuinka paljon matkaa on vielä jäljellä. Muutaman tauon jälkeen löysimme ensimmäisen tasanteen, josta oli kuulemma vielä vähän matkaa maisemapaikalle. Koko nousun ajan puusto oli niin tiheää, etten juurikaan nähnyt maisemia. Pienen tsemppauksen jälkeen jatkoimme matkaa, ja pian näimmekin ympäröivät maisemat kun tiheä metsä vaihtui teepensaiksi. Kuvat kertovat varmasti enemmän, kuin mitä osaan itse kuvailla. Lyhyesti sanottuna maisemat olivat ehdottomasti kaiken sen kiipeämisen ja hikoilun arvoiset.

Päästyämme alas otimme taksin takaisin keskustaan ja kävimme syömässä nuudelikeitot (ehdoton ruokasuosikkini tällä hetkellä!). Tarkoituksemme oli mennä rautatieasemalle metrolla, mutta Hangzhoun ruuhka-aika vei meiltä viimeisetkin halut käyttää julkisia. Jo metroaseman ulkopuolella oli valtava ihmismassa jonottamassa sisälle, ja voin vain kuvitella kuinka kauan lippujonossa ja turvatarkastuksessa olisi mennyt. Otimme siis jälleen taksin, josta maksoimme noin 40 RMB eli noin kuusi euroa. Neljälle matkustajalle jaettuna taksimatka taisi olla ihan hyvä diili.

Muutama muukin ihminen oli löytänyt tiensä Hangzhoun rautatieasemalle sunnuntai-iltana

Olimme paluulippujen ostamisessa myöhään liikkeellä, joten saimme vain seisomapaikat. Tunnin paluumatka kului kuitenkin sujuvasti, kun istahdimme junan lattialle syömään välipalaa ja kuuntelemaan musiikkia. Shanghain rautatieasemalta menimme vielä hieman alle tunnin metromatkan kampusalueelle, ja sieltä pyörällä dormeille. Sinä iltana menin oikein tyytyväisenä nukkumaan dormini sänkyyn.

Hangzhou yllätti positiivisesti monipuolisuudellaan. Jostain syystä olin kuvitellut Hangzhoun olevan pikkukaupunki Shanghain vieressä, ja ehkä jossain määrin olin oikeassa. 9 miljoonan asukkaan Hangzhou on tosiaan pienempi kuin 24 miljoonan asukkaan Shanghai. Sellainen pikkukylä. Toinen asia mistä yllätyin, oli ihmismassat. Shanghai on levittynyt niin laajalle alueelle, että aina ei tajua olevansa niin suuressa kaupungissa. Hangzhoussa puolestaan on alueen kokoon nähden paljon enemmän ihmisiä, mikä sai sen tuntumaan jopa vilkkaammalta kuin Shanghai. Toisaalta pääsimme samaisessa kaupungissa nauttimaan luonnosta ja kauniista maisemista, mikä on Shanghaissa vähän hankalampi juttu. Kaiken kaikkiaan ensimmäinen kurkistus Shanghain ulkopuolelle oli oikein onnistunut!