Zhangjiajie, part 2: Avatar-vuoret ja selfieitä kiinalaisten kanssa

Edellisen illan passiseikkailun jälkeen heräsimme oikein rauhalliseen aamuun Fenghuangin pikkukylässä. Päivä kului rauhallisesti pikkukujia kierrellen, ostimme myös ensimmäiset tuliaisemme katukauppiailta. Iltapäivällä lähdimme bussilla takaisin kohti Zhangjiajien kaupunkia, josta otimme vielä taksin Wulingyuanin kylään. Kylä on käytännössä Natural Forest Parkin (eli suosituimman nähtävyyden) laidalla, joten sijainti on otollinen Avatar-vuorien tutkimiseen. Alla vielä muutama kuva ihanasta Fenghuangin kylästä:

Yövyimme 7 Days Premium-hotellissa, joka oli selvästi hotellivalikoiman halvemmasta päästä. Valinta osoittautui kuitenkin erittäin hyväksi, sillä huoneet olivat erittäin siistit ja modernit. Lisäksi hotellin esimies auttoi meitä niin paljon, että me vaatimattomat pohjoismaalaiset ihan hämmennyimme hänen vieraanvaraisuudestaan.

Ensimmäisenä päivänä Wulingyuanissa lähdimme jälleen kaapelihissillä kohti korkeuksia. Luonnonpuistossa kulkeminen sujui enimmäkseen ilmaisilla pikkubusseilla, joihin jokainen kiinalaisturisti juoksi kuin viimeistä päivää.. :D Päänähtävyys, ”Avatar Shooting Site”, oli aivan täynnä turisteja ja kovaäänisiä matkaoppaita. Pienestä tönimisestä ja jonottamisesta huolimatta maisemat olivat upeat.

Illalla menimme tutustumaan joen varrella olevaan baarikatuun ja istuimme terassille nauttimaan ylihinnoitelluista drinkeistä. Wulingyuanissa oli enimmäkseen kiinalaisturisteja, joten saimme ottaa terassilla muutaman selfien turistien kanssa. Shanghaissa minua on enimmäkseen vain tuijotettu, joten en todella odottanut niin suurta uteliaisuutta muuallekaan mennessä. Menimme drinkkien jälkeen katsomaan paikallista esitystä baarikadun viereiselle aukiolle, mutta päätimme ensimmäisen vartin jälkeen lähteä takaisin hotellille. Joka kerta kun yksi kiinalainen sai otettua kuvan kanssamme niin toinen vetäisi hihasta ja pyysi kuvaa. Alkuun tämä 5 minutes of fame oli lähinnä huvittavaa, mutta parinkymmenen kuvan jälkeen aloimme kaipaamaan vähän omaa rauhaa.

Seuraavana päivänä kävelimme n. 7 kilometrin pituisen luontopolun kaunista joenvartta pitkin. Polun suurin nähtävyys vaikutti kuitenkin olevan hämmentävän kesyt apinat, jotka avasivat turistien antamia keksipakkauksia vaivattomasti. Itse pysyttelin vain kuvausetäisyydellä. :D Polulta nousimme kaapelihissillä ”Yellow Rock Village”-nimiselle huipulle, josta oli upeat maisemat Avatar-vuorille. Käytännössä katselimme edellisen päivän maisemia toiselta puolelta, mutta tällä kertaa olimme yksin suurimman osan ajasta. Saimme todella nauttia maisemista, kun kuulimme vain linnunlaulua ja näköalatasanteet olivat enimmäkseen tyhjiä.

Viimeisenä päivänä lähdimme pikkubussilla Zhanghjiajien Grand Canyonille, jossa sijaitsee maailman toiseksi pisin lasisilta (fun fact: maailman pisin lasisilta on myös Kiinassa). Sillalta laskeuduimme hissillä alas luontopolulle, joka seurasi kaunista joenvartta. Pääsimme takaisin Wulingyuaniin melko ajoissa, joten päätimme nauttia hellepäivästä kaikessa rauhassa ennen lentokentälle lähtöä.

Paluulento sujui pienissä maailmanlopun tunnelmissa. Kone piti nousun aikana ja pitkään sen jälkeen kovaa ääntä, joka ei kuulostanut suoraa sanoen kovin normaalilta. Lisäksi lentoemäntä kuulutti tarjoilujen viivästyvän, koska kone ei ollut noussut vielä tarpeeksi korkealle. Keskityimme molemmat kuuntelemaan musiikkia, ja Spring Airlines kuljettikin meidät turvallisesti – ja etuajassa – perille Shanghaihin. Vasta matkan jälkeen totesimme kaverini kanssa, että matka oli hieman hermoja raastava. :D

Kaiken kaikkiaan matka oli upea, joten suosittelisin Avatar-vuoria kenelle tahansa, kuka viettää Kiinassa vähän turistimatkaa pidemmän ajan. :)