Pyöräilyä Shanghaissa
Ensimmäinen viikko Shanghaissa on tullut päätökseen, ja pää
on vieläkin aika pyörällä. Itselläni tärkein osa sopeutumista on ollut asuinalueeseen
tutustuminen ja erilaisten kulkuvälineiden käyttäminen. Kaikki tuntuu helpommalta,
kun ei tarvitse koko ajan kulkea kartta kädessä, varsinkaan kun paikallisilta
ei välttämättä saa reittiohjeita muuta kuin kiinaksi (jos edes osaa kysyä).
Tässä siis muutama ajatus Shanghain kulkuvälineistä. Erityisesti pyöristä. <3
PYÖRÄILY
Pyöräily on itselleni ehdottomasti tärkein kulkuväline
kampusalueella. Jo pelkkä Handan-kampus eli pääkampus on aika suuri, ja omat
luentoni ovat Jiangwan-kampuksella noin 5 kilometrin päässä Handan-kampuksesta.
Tätä matkaa ei ole pakko pyöräillä, siitä lisää alempana. Kunhan omistat
kiinalaisen puhelinliittymän ja pankkitilin, voit käyttää paikallisia pyöräilysovelluksia
Ofoa ja Mobikea. Pyörän viivakoodi skannataan sovelluksella, mikä avaa lukon. Perille
päästyään pyörän voi jättää lähes mihin tahansa ja lukitsemalla sen matka
päättyy. Lisäksi tämä kaikki on lähes ilmaista: itse maksoin 35 min kestäneestä
5 kilometrin matkasta 2 yuania, joka on noin 25 senttiä. Itse käytän ”kalliimpaa”
sovellusta eli Mobikea, kuulemma Ofo olisi vielä halvempi. Kirsikkana kakun päällä,
pyöriä on ihan kaikkialla. Ne näkyvät myös sovelluksen kartalla, jos niitä ei
jostain syystä näy heti kun astuu ulos.
BUSSIT
Käytin tänään ensimmäistä kertaa bussia, ja sekään ei ollut
varsinaisesti julkista liikennettä. Handan-kampukselta menee bussi
Jiangwan-kampukselle, ja bussiin pääsee vilauttamalla opiskelijakorttia. Yhden
kokeilun perusteella bussi on suorin ja helpoin tapa päästä paikalliselle
oikikselle.
METRO
Metro on Shanghaissa ehdottomasti paras kulkuneuvo, jos asuu
tai lomailee keskustassa. Metrossa suunnistaminen ei ole sen vaikeampaa kuin
muussakaan suuressa kaupungissa, opasteet ovat selkeitä ja lippujen ostaminen
käy myös englanniksi. Automaateilta voi ostaa sekä kertalippuja että
matkakortteja, joille voi ladata rahaa. Asuntolan lähellä on kaksi metroasemaa,
mutta Shanghaissa ”lähellä” tarkoittaa ehkä noin 1-2 kilometrin päässä. Helpointa
on siis säästää jalkoja ja pyöräillä metrolle.
TAKSI
Olen käyttänyt taksia muutaman kerran ja kokemukset ovat vaihdelleet
laidasta toiseen. Tärkeintä on näyttää kuskille kiinankielinen osoite ja
varmistaa, että kuski laittaa mittarin päälle. Lentokentältä lähtiessä otin
taksin oikealta taksitolpalta ja varmistin, että kuski laittaa mittarin päälle,
mutta maksoin silti tuplahinnan. Käytännössä taksikuskeilla voi siis olla
hieman säädettyjä mittareita tai vaihtoehtoisesti reitti ei välttämättä ole ihan
suora. Lentokenttätaksia lukuun ottamatta taksimatkat ovat sujuneet hyvin, ja taksilla
ajeleminen on Kiinassa loppujen lopuksi todella halpaa.
Loppuun vielä muutama kuva kuluneen viikon ohjelmasta:
East Nanjing Road |
Kiinalainen sähköratkaisu |
Pakollinen Bund-kuva :) |
Kommentit
Lähetä kommentti