Pyöräilyä Shanghaissa

Ensimmäinen viikko Shanghaissa on tullut päätökseen, ja pää on vieläkin aika pyörällä. Itselläni tärkein osa sopeutumista on ollut asuinalueeseen tutustuminen ja erilaisten kulkuvälineiden käyttäminen. Kaikki tuntuu helpommalta, kun ei tarvitse koko ajan kulkea kartta kädessä, varsinkaan kun paikallisilta ei välttämättä saa reittiohjeita muuta kuin kiinaksi (jos edes osaa kysyä). Tässä siis muutama ajatus Shanghain kulkuvälineistä. Erityisesti pyöristä. <3

PYÖRÄILY

Pyöräily on itselleni ehdottomasti tärkein kulkuväline kampusalueella. Jo pelkkä Handan-kampus eli pääkampus on aika suuri, ja omat luentoni ovat Jiangwan-kampuksella noin 5 kilometrin päässä Handan-kampuksesta. Tätä matkaa ei ole pakko pyöräillä, siitä lisää alempana. Kunhan omistat kiinalaisen puhelinliittymän ja pankkitilin, voit käyttää paikallisia pyöräilysovelluksia Ofoa ja Mobikea. Pyörän viivakoodi skannataan sovelluksella, mikä avaa lukon. Perille päästyään pyörän voi jättää lähes mihin tahansa ja lukitsemalla sen matka päättyy. Lisäksi tämä kaikki on lähes ilmaista: itse maksoin 35 min kestäneestä 5 kilometrin matkasta 2 yuania, joka on noin 25 senttiä. Itse käytän ”kalliimpaa” sovellusta eli Mobikea, kuulemma Ofo olisi vielä halvempi. Kirsikkana kakun päällä, pyöriä on ihan kaikkialla. Ne näkyvät myös sovelluksen kartalla, jos niitä ei jostain syystä näy heti kun astuu ulos.

BUSSIT

Käytin tänään ensimmäistä kertaa bussia, ja sekään ei ollut varsinaisesti julkista liikennettä. Handan-kampukselta menee bussi Jiangwan-kampukselle, ja bussiin pääsee vilauttamalla opiskelijakorttia. Yhden kokeilun perusteella bussi on suorin ja helpoin tapa päästä paikalliselle oikikselle.

METRO

Metro on Shanghaissa ehdottomasti paras kulkuneuvo, jos asuu tai lomailee keskustassa. Metrossa suunnistaminen ei ole sen vaikeampaa kuin muussakaan suuressa kaupungissa, opasteet ovat selkeitä ja lippujen ostaminen käy myös englanniksi. Automaateilta voi ostaa sekä kertalippuja että matkakortteja, joille voi ladata rahaa. Asuntolan lähellä on kaksi metroasemaa, mutta Shanghaissa ”lähellä” tarkoittaa ehkä noin 1-2 kilometrin päässä. Helpointa on siis säästää jalkoja ja pyöräillä metrolle.

TAKSI

Olen käyttänyt taksia muutaman kerran ja kokemukset ovat vaihdelleet laidasta toiseen. Tärkeintä on näyttää kuskille kiinankielinen osoite ja varmistaa, että kuski laittaa mittarin päälle. Lentokentältä lähtiessä otin taksin oikealta taksitolpalta ja varmistin, että kuski laittaa mittarin päälle, mutta maksoin silti tuplahinnan. Käytännössä taksikuskeilla voi siis olla hieman säädettyjä mittareita tai vaihtoehtoisesti reitti ei välttämättä ole ihan suora. Lentokenttätaksia lukuun ottamatta taksimatkat ovat sujuneet hyvin, ja taksilla ajeleminen on Kiinassa loppujen lopuksi todella halpaa.

Loppuun vielä muutama kuva kuluneen viikon ohjelmasta:


East Nanjing Road

Kiinalainen sähköratkaisu





Pakollinen Bund-kuva :)

Kommentit

Suositut tekstit